OZOSCHOOL: Een mooie, leerrijke, zinvolle week om goed beslagen ten ijs komen op het MBO

Robin Austen

Het was deze zomer weer raak. Van maandag 16 tot en met vrijdag 20 augustus vond de tweede editie plaats van de overstapzomerschool – de zogeheten OZO-school-  op twee locaties in Amsterdam. Het doel van deze OZO-school is om VMBO-leerlingen voor te bereiden op een vervolgopleiding op het MBO. Bij een zomerschool denkt menigeen vooral aan het bijspijkeren van leerlingen hun kennis; dus aan extra lessen Nederlands, Economie, Biologie, Maatschappijleer en noem maar op. Niets is echter minder waar. Op OZOSchool kunnen leerlingen kiezen uit een overvloed aan educatieve en creatieve workshops, terwijl ook de echte lessen Nederlands en rekenen niet worden verwaarloosd. Beleven, meedoen en reflecteren zijn het allerbelangrijkst bij de verschillende workshops, waar toekomstige MBO – studenten belangrijke handvatten krijgen om zich staande te houden in de minder schoolse en vaak zakelijkere wereld van het MBO.

Door Robin Austen

Het is maandagochtend 10 uur en er heerst een gezellige drukte op één van de twee locaties, het ROC in Amsterdam Ganzenhoef.

Projectleider en founder Marvin Hokstam, is een soort vliegende keep, die het ene moment iemand aan de telefoon geduldig te woord staat, dan de ietwat verlegen ogende leerling een geruststellende knipoog geeft, om vervolgens het startsein te geven tot de opening van de tweede editie van OZO-school.

De ontvangstlocatie is langzaam vol gedruppeld en hoewel de Mbo’ers in spe zo goed mogelijk hun best doen om zo relaxed mogelijk voor de dag te komen, zijn er kleine aanwijzingen die het tegendeel doen vermoeden. De kleine nerveuze tikjes met de pen en het heen en weer gewiebel, zijn de stille getuigen van de aanwezigheid van een gezonde dosis spanning. Er is werkelijk een overvloed aan zinvolle workshops en de workshopleiders presenteren met verve, wat er allemaal aan kennis en vaardigheden te halen valt.

No photo description available.

Grote keuze en aantrekkelijk aanbod

De organisatie heeft werkelijk niets aan het toeval overgelaten. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar er is werkelijk over elk onderwerp waar de toekomstige VMBO -er, raad, kennis of reflectie nodig heeft een workshop te volgen.

Carl HD Steinmetz is psycholoog en geeft een workshop over het echte leven op het MBO, maar gaat daarbij ook in op de dilemma’s waar adolescenten tegenaan lopen als het gaat om bijvoorbeeld de lastige keuze van wel of niet vaccineren.

Kayatana Weinchard verzorgt de cursus leer jezelf te verkopen om dichterbij te komen en bij haar zus Naseya leer je digitaal denken. Ze vertellen beiden dat ze de cursisten zien opbloeien tijdens de workshop. “Studenten merken dat ze direct praktische tips krijgen bij het oplossen van problemen. Bij digitaal denken leer je op een structurele manier problemen op te lossen en het probleem echt bij de wortel aan te pakken”, aldus Naseya.

Kayatana vertelt zelf dat ze het vooral ook belangrijk vindt om een voorbeeldfunctie te zijn voor de leerlingen. “Vaak denken, met name VMBO-leerlingen dat het onmogelijk is om later verder te kunnen studeren en hogerop de maatschappelijke ladder te komen. Door zichzelf goed te kunnen  verkopen is er veel mogelijk. Je merkt dat ze met een geruststellend gevoel de workshop verlaten”.

De meeste leerlingen vertellen -wanneer aan hen wordt gevraagd waarom ze zich hebben aangemeld- dat de Corona beperkingen er debet aan zijn geweest om “weer de drang” te krijgen andere leerlingen en ook docenten te ontmoeten, maar uiteraard ook het aantrekkelijke aanbod van de workshops.

De leerling, die een beetje onwennig om zich heen kijkt, vertelt me dat ze eigenlijk “niet van dit soort dingen houdt “. Op m’n vraag “waarom” antwoordt ze “gewoon” en daarmee moet ik het doen. We hielden dit gesprekje op de eerste dag.

Ik kom haar – enkele dagen hierna -weer tegen; de onwennigheid heeft plaatsgemaakt voor een brede grijns. Op m’n vraag wat ze er nu van vindt, steekt ze haar duimen op, glimlacht en haast zich naar de volgende wokshop.

Ik had eerlijk gezegd gedacht dat we ‘volgestopt’ zouden worden met rekenen, taal en meer van dat soort schoolse vakken, vertelt een andere leerling, terwijl hij de glazen van zijn bril schoonmaakt. Hij noemt zichzelf een echte ‘whizzkid’. In eerste instantie wilde hij zich alleen maar aanmelden bij workshops die iets met ICT te maken hebben. Hij meldde zich daarom bij de cursus Digitaal Denken, maar kwam er gauw achter dat die meer te maken heeft met het oplossen van je eigen problemen. Ik heb daar veel aan gehad en me de volgende dag aangemeld bij al die ‘softe’ workshops als Mindfullnes en zelfkennis. Ik merk dat ik hierdoor een beter inzicht heb gekregen in sommige problemen waarmee ik worstel en die ik voor mezelf bleef ontkennen.

Simultane activiteiten in Nieuw -West

Behalve op het ROC Ganzenhoef vinden er tegelijkertijd op de locatie Nieuw-West ook workshops plaats. Het aanbod is even veelzijdig als dat op de locatie in Zuid-Oost bij Ganzenhoef. Ook hier heerst er een enthousiaste sfeer bij zowel de aanbieders van de workshops als de leerlingen. De coördinatie en leiding van de activiteiten in Nieuw-West ligt in handen van de enthousiaste La Toya Glorie, die meehelpt de lunch klaar te maken als ik haar aantref. Ik krijg een kleine rondleiding, waarna de workshops gaan beginnen.

Ook hier presenteren de verschillende instructeurs en docenten hun workshops met flair.

Het valt me direct op dat de leerling met de dreadlocks als enige kiest voor Nederlands en rekenen, terwijl er op dat moment ook een workshop is waar er bijvoorbeeld over het hacken van computers wordt gesproken en nog een ander die gaat over toekomst bewustzijn.

Ik spreek hem na de workshop en vraag waarom hij voor het “saaie” Nederlands kiest, terwijl er zoveel andere leukere workshops te volgen zijn. Ik kom uit Aruba en woon pas in Nederland, begint hij z’n verhaal. Soms begrijp ik echt niet waar ze het over hebben, het gaat me een beetje te snel hier in Nederland en met deze cursus kan ik vooral m’n Nederlands op een hoger niveau krijgen. Het belangrijkste vind ik dat ik nu websites van de juf heb gehad, waarmee ik zelf kan oefenen thuis.

In de gang staat Ian van der Kooye nog na te genieten van de workshop die hij net heeft gegeven. Het gaat er in deze workshop om hoe je beter met je ouders kan onderhandelen, hoe je je docenten overtuigt en hoe je ervoor zorgt dat men vaker naar jouw goede ideeën luistert. Van der Kooye vermeldt ter loops in zijn introductie praatje dat hij onderdeel van het campagneteam van Barack Obama was en dat doet wonderen.” Er gaat een wereld voor al deze jongens en meisjes open, als ze door hebben dat ze met een paar simpele trucjes, makkelijker gedaan krijgen wat ze willen en er minder voor hoeven te vechten” aldus de motivator.

Met een voldaan gevoel naar huis gaan

Op beide locaties is het enthousiasme bij iedereen erg groot. Alle leerlingen gaan- zonder uitzondering- aan het eind van de week met een voldaan gevoel naar huis.  Ik kom buiten een wat oudere leerling tegen die al een paar jaar ROC achter de rug heeft, maar het toch interessant genoeg vond.

“Ready zijn voor het MBO heeft volgens mij niet zoveel mee te maken met de vraag of je het niveau wel of niet aankan, of dat je genoeg inzicht in wiskunde hebt en dat soort dingen. Het heeft er vooral mee te maken dat je de verandering van schoolsoort aankan, dat je een goed idee hebt wie je bent en op welke manier je keuzes maakt, maar dat je ook een positief zelfbeeld hebt, daar gaat het om en dan komt het vanzelf wel goed, zijn haar wijze woorden.”

Terwijl ik m’n mondkapje aandoe en me richting de roltrap van het metrostation begeef, besef ik dat deze laatste woorden de kern raken als het gaat om goed beslagen ten ijs komen op het MBO en daar heeft deze mooie, leerrijke en zinvolle week volledig aan bijgedragen. Op naar de volgende editie in 2022.